Dobel » Specials » Marketing
Wie schrijft, die blijft!

Het maken van een marketingplan

Het maken van een marketingplan Een marketingplan is erg belangrijk. Voor elk bedrijf of product kan een marketingplan gemaakt worden. Als u nog nooit met een marketingplan in aanraking bent gekomen is dit erg lastig. In deze special staan de stappen om een goed marketingplan te schrijven uitgewerkt. Als u deze stappen opvolgt schrijft u een prima marketingplan.

Waarom marketing?

Tegenwoordig zijn er heel veel dezelfde bedrijven. Denkt u maar eens aan een supermarkt. In Nederland zitten onder andere de Aldi, Lidl, Albert Hein, Plus, Spar en de Jumbo gevestigd. Ook bestaan er talloze kledingwinkels, schoenenwinkels, bakkers, slagers. Deze zelfde bedrijven zijn allemaal concurrenten van elkaar. Het bedrijf moet zichzelf goed in de markt zette om te hopen dat de klanten niet naar de concurrenten gaan. Marketing helpt om het bedrijf zo te verkopen dat het bedrijf als beste wordt gezien in de ogen van de klant. Dit kan op verschillende manieren: de laagste prijs, de beste kwaliteit of het meest klantvriendelijk. Zo kan een bedrijf zich onderscheiden van andere (zelfde) bedrijven.

Hoe schrijft u een marketingplan?

Wilt u ook een marketingplan schrijven voor een bedrijf, locatie of product? Dan is deze special erg handig voor u. Hier vindt u stap voor stap wat u moet doen om een goed helder marketingplan te kunnen schrijven. Kort gezegd houdt u de volgende inhoud aan:
  • Interne analyse
  • Externe analyse
  • SWOT-analyse
  • Prioriteitenstelling
  • Confrontatiematrix
  • FOETSJE-model
  • Marketingmix

Ik wens u veel succes met uw marketingplan.

Het maken van een DESTEP-analyse

Een DESTEP-analyse is een vorm van een externe analyse die zich richt op ontwikkelingen, trends. In dit artikel staat uitgelegd hoe een DESTEP-analyse kan worden uitgevoerd. Aan de hand van deze analy…
Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrix

Hoe maak ik een duidelijke confrontatiematrix

U bent bezig met een marketingplan voor uw bedrijf, een moeilijke maar ook leuke klus. U wilt graag een zo goed mogelijk plan voor uw bedrijf, aangezien dit u geld oplevert. In dit artikel wordt een d…

Hoe maak ik een externe analyse?

Wie een marketingplan wil schrijven ontkomt niet aan een externe analyse. De externe analyse is de basis van je marketingplan, hier verzamel je alle informatie over het projectgebied. In dit artikel s…

De opbouw van een marketingplan

Op zijn tijd een marketingplan maken is erg nuttig. Je komt er op deze manier achter waar de zwakke punten van je product of bedrijf zitten, en waar de sterke. Ook kunnen er mogelijke strategieën onts…
Marketingplan: Interne analyse

Marketingplan: Interne analyse

De interne analyse is de eerste stap die u zet als u een marketingplan gaat schrijven. In dit artikel staat uitgelegd wat er belangrijk is om in een interne analyse te vermelden. Een interne analyse i…

FOETSJE strategie marketingplan

Bij het schrijven van een marketingplan komt u vaak op veel ideën en strategieën. Veel van deze ideën worden al eerder in het marketingplan weg gelaten. Toch blijven er altijd meerdere strategieën ove…

Interne analyse

Een interne analyse is een analyse waarbij je het bedrijf of product zelf analyseert, zoals het woord intern al aangeeft. Een interne analyse is een belangrijk deel van je marketingplan. In dit artike…
Het maken van een duidelijke SWOT-analyse

Het maken van een duidelijke SWOT-analyse

Tegenwoordig wordt er veel gewerkt met de SWOT-analyse. Dit model geeft duidelijke sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen weer. Maar hoe deelt u deze sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen nu op…
Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?

Hoe maak ik een duidelijke prioriteitenstelling?

De prioriteitenstelling zorgt ervoor dat u niet met uw handen in het haar hoeft te zitten. Na de SWOT-analyse kan het zijn dat u zoveel uitkomsten heeft, dat u niet meer weet wat u er mee aan moet. Me…
Gepubliceerd door Dobel op 02-03-2012. Het auteursrecht van deze special ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Schrijf mee!