Het maken van een marketingplan
Een marketingplan is erg belangrijk. Voor elk bedrijf of product kan een marketingplan gemaakt worden. Als u nog nooit met een marketingplan in aanraking bent gekomen is dit erg lastig. In deze special staan de stappen om een goed marketingplan te schrijven uitgewerkt. Als u deze stappen opvolgt schrijft u een prima marketingplan.
Waarom marketing?
Tegenwoordig zijn er heel veel dezelfde bedrijven. Denkt u maar eens aan een supermarkt. In Nederland zitten onder andere de Aldi, Lidl, Albert Hein, Plus, Spar en de Jumbo gevestigd. Ook bestaan er talloze kledingwinkels, schoenenwinkels, bakkers, slagers. Deze zelfde bedrijven zijn allemaal concurrenten van elkaar. Het bedrijf moet zichzelf goed in de markt zette om te hopen dat de klanten niet naar de concurrenten gaan. Marketing helpt om het bedrijf zo te verkopen dat het bedrijf als beste wordt gezien in de ogen van de klant. Dit kan op verschillende manieren: de laagste prijs, de beste kwaliteit of het meest klantvriendelijk. Zo kan een bedrijf zich onderscheiden van andere (zelfde) bedrijven.
Hoe schrijft u een marketingplan?
Wilt u ook een marketingplan schrijven voor een bedrijf, locatie of product? Dan is deze special erg handig voor u. Hier vindt u stap voor stap wat u moet doen om een goed helder marketingplan te kunnen schrijven. Kort gezegd houdt u de volgende inhoud aan:
- Interne analyse
- Externe analyse
- SWOT-analyse
- Prioriteitenstelling
- Confrontatiematrix
- FOETSJE-model
- Marketingmix
Ik wens u veel succes met uw marketingplan.